Aprendre (també) fora de l'aula

L'escola Collserola ha tirat endavant durant aquest curs el projecte Som Collserola, una proposta educativa i transversal


  • Comparteix:

Aprendre de l'entorn que ens envolta i obtenir nous coneixements més enllà dels llibres i dins d'una aula és una realitat ben latent a diferents escoles de Sant Cugat, actualment, i aquest, de fet, és el cas de l'escola Collserola. Aquest centre d'ensenyament públic ha tirat endavant durant aquest curs el projecte Som Collserola. Una proposta educativa i transversal que han fet en col·laboració amb el Centre d'Educació Ambiental de Can Coll i que ha comportat la implicació de tot el centre.


Animals nocturns al pati?

El projecte Som Collserola ha comptat amb la participació d'alumnes des d'I3 i fins a 6è de primària que han aprofitat l'entorn natural, proper a la serra de Collserola, per aprendre diferents qüestions relacionades amb els animals i la vegetació, entre d'altres. Un dels temes que han tractat dins el projecte és la part de "com dorm Collserola?", una tasca que han tirat endavant el curs de 3r de primària. "L'objectiu, en un principi, era treballar el parc natural, els seus beneficis i les funcions, ja que és el nostre entorn més proper i és molt significatiu per als alumnes i, després ja ens vam anar centrant en les tres preguntes finals del projecte que eren: Si hi ha animals nocturns al nostre pati, què necessiten els animals nocturns i per què no hem trobat gaire animals nocturns", explica Patri Corcho, tutora d'una classe del curs de 3r. Unes preguntes que han respost els mateixos alumnes basant-se en els seus aprenentatges i coneixements, que passen per "un procés molt global perquè no només treballen una part de ciències, sinó també les matemàtiques, la llengua, els valors, el respecte al medi ambient i la mirada ecosocial" explica Anna Perellón, també tutora de 3r.

"La manera de treballar és partint des d'un primer moment d'idees principals de l'alumnat, i a partir d'aquí, van construint coneixements plegats i plegades perquè és el que dona sentit a l'aprendre", afegeix la mestra.

La visita d'una guineu

El Centre d'Educació Ambiental de Can Coll, Collserola, el mateix pati del centre, i també l'aula són els espais on els alumnes han pogut treballar els darrers mesos per avançar en el projecte. "Vam anar a una visita a Can Coll i vam buscar rastres i aquells rastres ens van ajudar a investigar més sobre els animals nocturns. A més, va venir un exalumne de l'escola i ens va explicar més coses", recorda la Vinyet, estudiant de 3r. "Hem après que la Reineta necessita la humitat per sobreviure i que els mussols tenen les plomes sedoses per insonoritzar el seu vol, coses sobre els animals nocturns", explica, per la seva banda, l'Airà, alumne del mateix curs, com un dels punts que més els ha sorprès en aquest procés educatiu, més enllà de la visita sorpresa al pati de l'escola d'una guineu una nit, com es pot veure a les imatges gravades per l'escola a través de càmeres nocturnes i que s'acompanyen a aquest article.







Patri Corcho

Nosaltres ens vam centrar més en la part de "com dorm Collserola?" amb l'objectiu de treballar, en un principi, el parc natural, els seus beneficis i les funcions, ja que és el nostre entorn més proper i és molt significatiu per als alumnes i després ja ens vam anar centrant en les tres preguntes finals del projecte que eren: Si hi ha animals nocturns al nostre pati, què necessiten els animals nocturns i per què no hem trobat gaire animals nocturns.

Anna Perellón

La manera de treballar va ser partint des d'un primer moment d'idees principals de l'alumnat, i a partir d'aquí, van anar construint coneixements plegats i plegades perquè és el que dona sentit a l'aprendre. És un procés que és molt global perquè no només treballem una part de ciències, sinó també les matemàtiques, la llengua, els valors, el respecte al medi ambient i, la mirada ecosocial.

Alumnes escola Collserola

Vam anar a una visita a Can Coll i vam buscar rastres i aquells rastres ens van ajudar a investigar més sobre els animals nocturns. A més, va venir un exalumne de l'escola i ens va explicar més coses. / Hem après que la Reineta necessita la humitat per sobreviure i que els mussols tenen les plomes sedoses per insonoritzar el seu vol, coses sobre els animals nocturns.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.